Villkor för köp i webbshop – Privatperson
Köpvillkor och allmänna villkor, redKnows.se
Villkor uppdaterade 2020-08-21
Vetel AB
C/O TRAKK
E A Rosengrens Gata 17b
421 31 Västra Frölunda
Villkoren gäller för redKnows Plus och redKnows Minifinder. Vetel förbehåller sig rätten att ändra utbud och priser utan föregående avisering. Köparen skall vara myndig eller inneha målsmans godkännande för att ingå avtal med Vetel.
1. Produkter och GSM- & serviceabonnemang
VETEL AB utvecklar, tillverkar och säljer GPS spårsändare samt larmtillbehör under varumärket redKnows samt Yachtsafe. VETEL AB säljer även GPS spårsändare tillverkade av andra leverantörer och då under varumärket Everysafe på hemsidan gpslarm.se. För att kunna kommunicera med larmen så behöver en larmanvändare även teckna ett Service/GSM abonnemang om 1 år i taget. Kommunikation med larmet via app i mobiltelefon alt via SMS. Villkoren nedan vid köp i bolagets e-handel eller via order till VETEL AB.
1a.Om produkten redKnows Plus
redKnows Plus är ett abonnemangsbaserat larm med GPS utvecklat och tillverkat i Sverige. Ett redKnows Plus-larm placeras i egendom du är rädd om och vill ha extra koll på. Du kan aktivera larm som löser ut om egendomen med ditt GPS-larm flyttas eller störs.
RedKnows Plus är online, dvs. uppkopplad via GPRS-nätet och uppdaterar automatiskt sin aktuella status till ditt användarkonto var 10:e minut. Du kan se larmets position och status via din mobiltelefon, surfplatta eller dator. Via ett användarkonto eller app ändrar du inställningar och aktiverar/avaktiverar larmfunktionerna i GPS-larmet.
1.b Detta får du med vid köp av redKnows Plus:
- redKnows Plus GPS-enhet
• SIM-kort från Tele2 (abonnemangskort dedikerat till din enhet som täcker trafik inom EU samt Norge)
• 12-voltskabel
• Snabbfäste
• Lock (vattenskydd IP66)
Larmet bör monteras med tillgång till extern strömkälla för bästa funktionalitet. Ett uppladdningsbart internbatteri med driftstid på ca 60 h sitter i enheten. Batteriet fungerar som backup om extern strömkälla kopplas bort.
1.c Användarkonto
När du köpt din redKnows Plus behöver du gå in på redknows.se och registrera samt aktivera ett webbaserat användarkonto för att larmets tjänster skall fungera. Kontot är personligt och du ansvarar själv för dina inloggningsuppgifter.
För att aktivera användarkontot skall du:
Skapa ett konto med användarnamn och lösenord.
Lägga in serienummer för larmet.
Lägga in dina kontaktuppgifter.
Betala in årsavgiften.
Lägga in larmmottagare.
Skicka inställningarna.
På kontot kan du även:
Se och begära aktuell status för ditt larm.
Aktivera och avaktivera larm.
Justera inställningar för ditt larm.
Skapa underlag till ditt försäkringsbolag.
Din redKnows Plus-enhet aktiveras direkt när du betalt driftsabonnemanget och skickat inställningarna. Du får upp en statussida när du loggar in som ger dig en tydlig översikt över din redKnows Plus aktuella status och där du kan välja vilka larmfunktioner som skall vara aktiva.
Funktioner
Karta med aktuell position |
Larmfunktioner: |
Status uppdateras var 10:e minut |
Geofencelarm (larm vid förflyttning) |
Se om din redKnows Plus är online |
Vibrationslarm |
Se vilka larm som är aktiverade / har löst ut |
Larm vid bruten extern spänning |
Skicka ”track-kommando” som uppdaterar position |
Lågvoltslarm (extern spänning) |
Aktivera/avaktivera larmen via knappar med touchfunktion |
SOS-larm, med SMS till valt mobilnummer |
Välj mellan tre olika typer av kartor |
1.d Priser
Alla priser är angivna inklusive moms vid köp av Service/GSM abonnemang liksom angivna rekommenderade utpriser för larmprodukter på redknows.se: Service/GSM abonnemang från och med 12 februari 2022: 795kr för 12 månader (1 år) Alla kommunkationer med larmen via appen ingår i abonnemanget. Beroende på operatör och abonnemangsform kan operatörsavgifter tillkomma i det fall kommunikation med spårsändaren sker genom SMS kommandon.
Vi förbehåller oss rätten att justera priser i efterhand till följd av till exempel (men inte begränsat till) valutaförändringar.
1.e Årsabonnemang
Ett årsabonnemang krävs för att funktionerna skall kunna aktiveras i din redKnows Plus eller redKnows Minifinder. Detta abonnemang är giltigt i 1 år (12 mån från betalningsdag) och betalas på användarkontot med ett registrerat betalkort. Abonnemanget förnyas automatiskt om inte uppsägning gjorts. Fyra veckor innan abonnemanget löper ut kommer du att få påminnelser om att det kommer att dras en ny årsavgift. Denna årsavgift dras från ditt registrerade kort. Om det inte finns ett kort registrerat på din sida alternativt att köpet inte kan genomföras så kommer en notis att skickas.
1f. Uppsägning av tjänst
Uppsägning av tjänsten görs av dig som Kund genom att klicka på knappen ”radera konto” på användarkontot. För fakturakunder ska uppsägning ske senast 30 dagar innan nästa period påbörjas.
Återstående tid på erlagt årsabonnemang återbetalas ej vid uppsägning av tjänsten.
2. Leveranstid
Vid beställning och leverans av larmprodukter samt dessa finns i lager varan vid ordertillfället så kommer paketet att lämna oss senast nästa vardag, för att sedan vara framme hos mottagaren normalt inom 1-3 vardagar senare. Viktigt är dock att du angett mobilnummer alt e-postadress på beställningen, för annars tar det ytterligare en dag för att få pappersavin i brevlådan.
3. Ersättningsvaror
Vi genomför kontinuerligt förändringar i sortimentet. Skulle någon av varorna du beställt vara lagerslut så förbehåller vi oss rätten att leverera en likvärdig ersättningsvara. Om du erhåller en ersättningsvara har du full returrätt kostnadsfritt.
4. Betalningsalternativ
Kort
I nätbutiken vid köp av larmprodukter och vid köp av Service/GSM abonnemang kan du betala med VISA eller Mastercard utfärdade av svensk bank. För kortbetalningar online använder vi oss idag av Payson som samarbetspartner. Vetel AB behandlar inga som helst kortuppgifter.
Faktura
Återförsäljare har betalningsvillkor 30 dagar vid köp av larm och larmtillbehör om inget annat överenskommits.VETEL debiterar ingen faktureringsavgift. Privatpersoner har betalningsvillkor 15 dagar vid köp av larm, larmtillbehör och abonnemang om inget annat överenskommits. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med 45 kr, samt dröjsmålsränta med 10 % + gällande referensränta.
5. Leveranssätt
MyPack (Posten)
Leverans enbart till Privatpersoner. Hämtas hos postombud. Avisering via e-post, SMS eller brev då paket finns att hämta. Paketet är spårbart. Maxvikt 3 kg.
Varubrev (Posten)
Levereras till postadress eller hämtas hos postombud beroende på storlek. Mottagaren meddelas med SMS eller e-post när varan är inlämnad till Posten. Om hämtning sker hos postombud aviseras detta via SMS, e-post eller brev. Maxvikt 2 kg.
Observera! En brevförsändelse är inte spårbar och Vetel tar inget ansvar för leveranser som inte nått mottagaren. Är leveransen av betydande värde rekommenderar vi spårbara alternativ.
DHL
Hämtas hos DHL-ombud. Avisering via e-mail eller SMS då paket skickas samt finns att hämta. Paketet är spårbart.
6. Leveransbekräftelse
När paketet är packat och klart skickar vi kollinumret för ditt paket till den e-postadress eller med SMS till det mobilnummer du angav vid beställning. Med hjälp av det numret kan du spåra paketet via speditörens hemsida.
Orderbekräftelse När du är klar med din beställning får du en automatisk bekräftelse till den e-postadress du angivit. Observera att din lagda order kan komma att ändras efter att manuell översyn skett. Vi meddelar alltid vid ändring i lagd order.
7. Transportrisk
Vi står för transportrisken till dig. Om paketet är skadat vid uthämtning så rekommenderar vi att du direkt reklamerar det hos ditt ombud eller till oss. Om du först upptäcker skadan när du kommit hem så ber vi dig ta kontakt med oss. Eventuell retur sker på köparens bekostnad och skador som uppstår vid transporten till oss står köparen för.
8. Ej uthämtade paket
För icke uthämtade paket förbehåller sig VETEL rätten att debitera beställaren 100 kr för omkostnader för frakt, emballage samt hantering.
9. Ångerrätt
Om du köper en vara på distans via vår nätbutik, postorder, support har du enligt distansavtalslagen en ångerrätt som ger dig möjlighet att ångra köpet inom 14 dagar. Efter det att du har skickat tillbaka varan betalar vi tillbaka beloppet inom 30 dagar, men oftast går det betydligt fortare än så. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan. Du har rätt att öppna och kontrollera larmprodukten. Om det skett en värdeminskning vid öppnandet och kontrollen av larmprodukten kommer vi dra av motsvarande belopp när vi återbetalar din beställning. Vi rekommenderar att den förpackas väl, tillsammans med originalförpackning och emballage samt eventuella tillbehör (som t.ex. fjärr, bruksanvisning, batteri, osv). För att underlätta hanteringen vid åberopande av ångerrätt så rekommenderar vi att du bifogar kassakvitto, faktura eller liknande inköpsbevis tillsammans med din retur. Använd alltid en pakettjänst (t.ex. via Posten eller DHL) med spårning eftersom det är du som står för risken samt kostnaden för returfrakten. Vid återbetalning rekommenderar vi att du anger bank och bankkontonummer (inkl. clearingnummer), postgirokonto eller personkonto, för att undvika eventuella avikostnader eller liknande.
Skicka din retur till:
Vetel AB
C/O TRAKK
E A Rosengrens Gata 17b
421 31 Västra Frölunda
10. Garanti
VETEL AB lämnar generellt 24 månaders garanti på VETEL:s olika GPS spårsändare och larmtillbehör. År 3 har privatkunder reklamationsrätt. Under år 3 står kunden för alla frakt och servicekostnader till dess att fabriksfel är bevisat. Bevisbördan ligger på kunden. Garantin gäller från inköpsdatum och omfattar fabrikations- och materialfel. Förslitningsskador eller förbrukningsartiklar omfattas ej av garantin. Vidare gäller inte garantin vid skada orsakad av olycka eller oaktsamhet.Om aktuell verkstad bedömer att ett fel på en produkt ej är ett garantifel kan kunden komma att debiteras reparations- eller undersökningskostnad. VETEL ersätter ej förlust av datainformation vid eventuella garanti- och serviceärenden utan det åligger kunden själv att löpande ta säkerhetskopior. VETEL ansvarar inte för förlust i näringsverksamhet. Vid åberopande av garanti: Kontakta vår serviceavdelning via info@redknows.se . Ange artikelnummer, produktnamn, inköpsdatum, kvittonummer, felbeskrivning och din postadress, så återkommer de till dig för vidare hantering. Kassakvitto eller faktura skall alltid uppvisas vid åberopande av garanti. Returadress:
Vetel AB
C/O TRAKK
E A Rosengrens Gata 17b
421 31 Västra Frölunda
11. Reklamation
I Sverige har vi en lagstadgad reklamationsrätt på 3 år. Det är den tid du som konsument har på dig att påtala ett fel som fanns vid leverans av varan. Reklamationsrätten ska ej förväxlas med en garantiutfästelse då det är köparen som ska bevisa att felet fanns på produkten på leveransdagen (för en vara som ligger inom reklamationsrätten, och är äldre än 6 månader samt utanför garantin). På en vara inom garantiutfästelsen är bevisbördan säljarens. Om säljaren anser att garantin inte gäller är det säljaren som ska göra det sannolikt att felet är självförvållat (t.ex. genom utlåtande från verkstad).Returadress:Vetel AB, C/O TRAKK ,E A Rosengrens Gata 17b , 421 31 Västra Frölunda. Läs mer på Konsumentverkets hemsida Om du ska skicka en produkt till oss för reklamation så ber vi dig kontakta vår supportavdelning på info@redknows.se och uppge artikelnummer, produktnamn, inköpsdatum, kvitto-/ordernummer, vad som är fel och din postadress.
12. Ansvar och ansvarsbegränsning
Vetel har inget ansvar för skador som kan uppkomma (exempelvis direkta eller indirekta person- eller sakskador eller rena förmögenhetsskador såvida inte Vetel förfarit grovt vårdslöst eller uppsåtligen.
Vetel ansvarar inte för:
-skador på person eller egendom som kan uppkomma på grund av bristande funktion
-åtgärder som föranleds av förmedlat larm, telefonsamtal eller SMS meddelande
-åtkomst, tillförlitlighet eller kvalitet för telefonförbindelser eller satellitpositionering via GPS
-Kund har skyldighet att installera produkter i enlighet med gällande föreskrifter, Vetel ABs installationsmanualer. Denna installation skall ha skett på ett fackmannamässigt sätt. Kund måste genom bilder, dokumentation och annan bevisning kunna uppvisa att så skett.
Kunden skall i detta fall hålla Vetel skadeslöst för krav som kan riktas från användaren eller andra juridiska eller fysiska personer.
Vetel kan på inga sätt i något fall hållas ansvarigt för mer än vad kund betalat för produkten/erna.
13. Force Majeure
Vetel är befriade från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal om underlåtenheten har sin grund i omständigheter som ligger utanför Vetels kontroll och som hindrar eller allvarligt försvårar fullgörandet av avtalad förpliktelse (Befriande omständighet). Så snart hindret undanröjts skall dock förpliktelsen åter fullgöras på avtalat sätt. Såsom befriande omständighet anses exempelvis, men inte uteslutande, blockad, upplopp, krig, brand, åskoväder samt naturkatastrofer
14. Försäljning av larmprodukter till företag
Vi fakturerar endast aktiebolag som varit verksamma i minst två år och som redovisar vinst och ej har någon betalningsanmärkning (sedvanlig kreditkontroll utförs) Order levereras med företagspaket. Vi debiterar en fraktkostnad på 140 kr exklusive moms/order. För utlandsleverans uppgår fraktkostnaden till 24 Euro exkl. VAT.
15. Överlåtelse
Kund får inte överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt detta avtal utan den andra partens samtycke. Sådant samtycke skall i förekommande fall inte oskäligt undanhållas.
16. Feltryck
Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera priser, bilder och produkttexter som blivit felaktiga vid tryck. Detsamma gäller våra produktmanualer samt information på vår hemsida.
17. Tvist
Vid eventuell tvist har VETEL som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens beslut.
Personuppgiftsbehandling
Vetel behandlar namn- och adressuppgifter samt andra uppgifter Kund uppgivit vid registrering av Konto och vid beställning. Vetel behandlar vidare uppgifter om Kunds köp, sammanlagt belopp och antal köpta produkter. Syftet med behandlingen är att kunna fullgöra avtalet med Kund samt för information, marknadsföring och personliga erbjudanden till Kund via exempelvis e-post, SMS och brev.
Personuppgifter lämnas inte ut till tredje man utan kunds aktiva medgivande. Personuppgiftsbehandling sker i enlighet med personuppgiftslagen.